Nauka języka obcego przez gry komputerowe

Nauka języków obcych, zwłaszcza w młodym wieku, kojarzy się raczej z nudnym wkuwaniem słówek na pamięć i wykonywaniem trudnych ćwiczeń gramatycznych. Także niewłaściwie prowadzone lekcje języków obcych w szkole często zniechęcają do ich nauki. Dużo ciekawszą i nowoczesną metodą jest nauka poprzez gry i zabawy – w tym także poprzez gry komputerowe.
Popularność gier komputerowych w Polsce z roku na rok wzrasta. Jest to dość mocno powszechna forma relaksu i rozrywki niemalże w każdej grupie wiekowej. Okazuje się, że można połączyć przyjemne z pożytecznym i poprzez gry rozwijać nie tylko zręczność, refleks, kreatywność, czy umiejętność nieszablonowego myślenia, ale również zdolności językowe. Wiele osób uważa, że gry są pozbawione jakichkolwiek wartości intelektualnych i są dobre wyłącznie dla dzieci. Przeglądając jednak dostępne na rynku tytuły z rozbudowaną fabułą, dużą liczbą kwestii dialogowych oraz możliwości rozwiązań, trudno przyznać rację. Także badania naukowe potwierdzają, że gry pobudzają wyobraźnię, rozwijają koncentrację, potrafią wzmacniać poczucie własnej wartości oraz kształcą umiejętność szybkiego podejmowania decyzji i pracy w grupie.
1. Graj w gry fabularne w oryginalnej wersji językowej
RPG-i, przygodówki i gry z rozbudowanymi dialogami (np. The Witcher, The Elder Scrolls, Disco Elysium) to prawdziwa kopalnia słownictwa. Zamiast korzystać z polskiej wersji, wybierz język, którego chcesz się nauczyć, i włącz napisy. To pozwoli Ci osłuchać się z wymową i jednocześnie kojarzyć słowa z kontekstem.
2. Używaj czatu głosowego i tekstowego w grach online
Gry multiplayer, takie jak Counter-Strike, League of Legends czy Final Fantasy XIV, to świetna okazja do praktycznej nauki. Aktywna komunikacja z innymi graczami zmusza do szybkiego myślenia i używania języka w naturalnych sytuacjach. Jeśli boisz się mówić, zacznij od czatu tekstowego, a później spróbuj komunikacji głosowej.
3. Eksperymentuj z grami edukacyjnymi i symulacjami
Niektóre gry zostały stworzone z myślą o nauce języków – Duolingo, Influent czy Learn Japanese to Survive! mogą pomóc w budowaniu podstaw. Z kolei gry symulacyjne, np. The Sims, zmuszają do nauki słownictwa związanego z codziennym życiem.
Inwestycja w oryginalną, obcojęzyczną grę może przyczynić się do wzbogacenia wiedzy i zwiększenia motywacji do wykorzystania swoich umiejętności językowych w praktyce. Wirtualny świat daje możliwość grania wieloosobowego z wykorzystaniem sieci Internet. Użytkownicy spotykają się w wirtualnej rzeczywistości, często łączą się w drużyny i współpracują ze sobą dla osiągnięcia wspólnego celu. Kiedy gra toczy się na międzynarodowej platformie, gracze zmuszeni są do komunikowania się ze sobą w języku obcym zarówno w formie mówionej, jak i pisemnej. W ten sposób można spojrzeć na naukę języka z innej strony i w jakiś sposób zaprzyjaźnić się z nim. Nauka staje się formą współpracy i rozrywki, a nie zbiorem trudnych gramatycznych regułek. Gracz wyraźnie odczuwa, że znajomość języków daje mu realną wartość i rzeczywiście jest potrzebna.
Granica między negatywnymi i pozytywnymi aspektami gier komputerowych coraz bardziej się zaciera. Niewątpliwie mogą one być przyczyną uzależnień, zachowań agresywnych oraz wywoływać niechęć do pozostałych form aktywności (takich jak np. uprawianie sportu). Potrafią też dezorganizować życie przez złe zarządzanie czasem, obciążać narząd wzroku i powodować wady postawy. Szczególnie narażone na negatywne skutki długiego przesiadywania przed komputerem są dzieci. Rodzice powinni zadbać o to, by treści gier użytkowanych przez ich pociechy były wartościowe. Warto zastanowić się także nad doborem właściwego krzesła, które odciążyłoby układ szkieletowy oraz o wyznaczenie granic czasowych.
Podsumowując – gry komputerowe mogą stać się atrakcyjnym narzędziem do zdobywania umiejętności językowych. Nabywanie doświadczeń przy rozwiązywaniu problemów zawartych w fabule gry oraz komunikacji z innymi użytkownikami może przynieść wymierne korzyści. Należy jednak zadbać o to, by gra naprawdę przyczyniała się do rozwoju naszego i naszych dzieci, a nie stała się przyczyną dezorganizacji, uzależnienia i braku czasu na inne zajęcia.